Tuesday, July 6, 2010

Kontrak hidup

Malam tadi kebetulan perut lapar sangat turun bawah pegi dapur nak makan. semua orang dah makan. sebab tak mahu makan sorang sorang kat dapur maka i pegi keruangan yang ada tv sebab mereka yang lain sedang menonton. tv9. halaqah.

Mula mula i langsung tak paham sebab tengok pun dah lambat. mungkin dah setengah jalan. tiba tiba salah seorang panel sebut pasal kontrak hidup dengan tuhan. oh rupanya kontrak hidup tu tajuk perbincangan. rasa tertarik sangat maka terus bulatkan mata dan pasang telinga.

Sebenarnya I rasa sangat tak layak nak kupas pasal tajuk ni. siapalah diri ini nak dibandingkan dengan panel panel yang bijak pandai tadi tu. cuma ingin berkongsi sikit ilmu yang i dapat tadi. kontrak hidup tu maknanya perjanjian yang kita dah buat dengan Allah. perjanjian tu kita buat kat alam roh. kita dah janji untuk ikut semua yang wajib dan tinggal semua yang haram. ya Allah terus rasa hina sangat diri ni. dah terlalu lalai leka dan terlalu banyak bersukaria.

Tiba tiba tersedar mungkin apa yang i lalui sekarang ni adalah reminder yang Allah bagi sebab dah terlalu banyak noda yang i conteng dalam diari hidup i. terlalu banyak warna hitam walaupun sebenarnya warna yang i cinta adalah warna biru. ish sempat mengarut. lepas ni terus berazam nak banyakkan warna biru dalam diari i. haip biasa betul budak ni main main lagi pasal benda serius.
Bila ingat ingat balik memang terlalu banyak i berseronok dalam hidup ni. memang tak seimbang langsung aktiviti dunia dengan aktiviti untuk kehidupan i lepas mati nanti. terlalu banyak gelak jerit ketawa suka suka. kejap kejap pegi tengok movie. kejap kejap pegi nyanyi nyanyi. ni list movie dah beratur tunggu i datang tengok. knight and day. back up plan. eclipse. salt. semua ada pelakon kesukaan. hishhhh!
..
I rasa kena buat simple math lah. i mungkin tak pandai lagi nak kurangkan segala aktiviti dunia kenapa tidak i tambahkan aktiviti untuk saham akhirat i. wallahualam.

1 comment:

  1. hurmmm terase jugak..
    macam nak je pegi kelas agama.
    kena cari jugak 1 mase!

    ReplyDelete